Мета.
Узагальнити знання учнів про правила поведінки вдома, в школі, в громадському
місці. Виховувати шанобливе ставлення до старших, привчати піклуватися про
молодших. Навчити дітей використовувати слова ввічливості. Розширити знання
дітей про багатство і красу рідної мови.
Обладнання: карта подорожі, ключ, таблиці,
листи.
Хід
заняття
1. Вступна бесіда.
- Доброго дня діти! Сьогодні ми з вами здійснимо подорож до
країни Ввічливості і Доброти.
… Ввічливість – це один із
неодмінних компонентів спілкування людей, що є ознакою культурності.
Ввічливість робить людину правильною, викликає до неї почуття симпатії…
Недаремно ввічливість вважають однією із ознак вихованості.
(Л. Островська)
Наша подорож буде незвичайною і
цікавою. Ми отримали листа від професора Будь-ласка. Він залишив нам карту
Ввічливості і Доброти. Чи хотіли б ви помандрувати до тієї країни? А як же ми
туди дістанемося? Про це ми дізнаємося прочитавши листа професора Будь-ласки.
Лист
Любі друзі! Шлях до моєї країни
буде нелегким, його треба подолати, а щоб краще пройти його ви повинні
допомагати, підтримувати один одного.
- Сподіваюся, що ви зможете одержати ключ від країни
Ввічливості і Доброти. (Ключ намальований
на картоні розрізаний на 6 частин). На кожній зупинці, що ми зробимо
подорожуючи ви будете отримувати частини ключа, які складемо в кінці в
суцільний.
2. І зупинка. Чемні слова.
-
Чемні,
чарівні слова. Що це за слова?
-
Це
звичайно прості, розумні, корисні та добрі слова. Чарівними вони стали, тому що
без них ніхто-ніхто не може обійтися.
-
На
вас чекає таке завдання. Вам потрібно скласти словник ввічливих слів.
-
Молодці!
Сподіваюся, що ви завжди будете користуватися ними. (Діти отримують 1-шу частину ключа).
3. ІІ зупинка. Містечко вихованих людей.
-
Тут
побував хуліган. Він переплутав усі їхні правила і усе переплуталось. Діти,
допоможіть жителям цього міста виправити помилки. Я зачитуватиму вам речення, а
ви маєте їх продовжити.
Речення з помилками
1. Проходити на своє місце в кінотеатрі потрібно… (обличчям до тих, хто сидить)
2. Чемні хлопчики дівчаток за коси… (не смикають)
3. Виховані діти обгортку від цукерок викидають … (в сміттєбак)
4.
Дівчатка повинні витирати руки об … (серветку, рушничок)
5.
Виховані
хлопчики по деревах… (не лазять)
-
Після
виправлення помилок діти отримують частину ключа.
-
Я
вважаю, що ви і надалі з такою ж легкістю будете долати перешкоди до країни
Ввічливості і Доброти. А зараз діти, запам’ятайте, щоб люди вас поважали
дотримуйтеся золотого правила:
СТАВТЕСЬ ДО ІНШИХ ТАК, ЯК БИ ВИ ХОТІЛИ, ЩОБ СТАВИЛИСЬ ДО ВАС.
4. ІІІ зупинка. Поради хуліганки.
-
Діти,
а ось ми отримали листа від хуліганки. Послухайте, які поради вона вам дає:
1.
Ніколи
не мийте руки, шию, обличчя. Вони ж знову стануть брудними, навіщо марно
витрачати свій час?
2.
Стригтись
теж не обов’язково, бо як постарієш голова все одно облисіє.
3.
Вранці
зовсім не потрібно зав’язувати шнурки, бо вони протягом дня все одно
розв’яжуться.
-
Діти,
вам подобаються такі поради? Хіба ними можна скористатись?
-
А
зараз давайте разом прочитаємо написані правила.
-
Не
поспішайте першим сісти за стіл.
-
Не
розмовляйте коли їсте.
-
Не
перебивайте того, хто говорить.
-
Не
забувайте знімати шапку, коли заходите в приміщення.
-
Поступайтесь
місцем людям похилого віку.
-
Не
забувайте вибачитись, коли когось штовхнули.
(Діти отримують частину ключа)
5. IV
зупинка. Світлофор ввічливості.
І тепер залежить тільки від
вас, чи дозволить він вам рухатися далі, чи ні. Зараз я буду вас запитувати
репліки, а ви, повинні, сказати, де правильно поводились діти, а де ні.
1.
Дайте
мені хлібину, звертається хлопчик у магазині до продавця.
2.
Вибачте, я штовхнула вас ненавмисно – каже дівчинка в
автобусі.
3.
Покличте
до телефону Олю.
4.
Я
порвала цю книжку, підклейте її самі, адже вона ваша – сказала дівчинка
бібліотекарю.
5.
Бабуся,
розкажи будь-ласка якусь цікаву історію.
-
Молодці!
Ви добре справилися з цим завданням і отримуєте ще одну частинку ключа.
6. V
зупинка. Королеви Чистоти.
Лист
-
Добрий
день дорогі діти! Пише вам королева чистоти. Я люблю в усьому порядок,
охайність. Цікаво, чи всі ви прилучені до чистоти, чи знаєте ви як тримати свої
речі в чистоті, як треба себе поводити в громадських місцях. Пропоную вам
пограти в гру «Так чи ні». На кожне запитання, якщо відповідь «так» - ви
хлопаєте, якщо «ні» , то не хлопаєте.
1. Перед їжею потрібно мити руки?
2. Вранці не потрібно вмиватися?
3. Вранці черевики чистить мама?
4. Ви завжди обгортаєте підручники?
5. Вранці потрібно застеляти своє ліжко?
6. Ви постійно обриваєте свої ґудзики?
7. Ви завжди забуваєте розчесатись?
8. Ви завжди човгаєте ногами?
9. Ви постійно чистите зуби?
-
Молодці!
Ви добре справилися з завданням і отримуєте частину ключа.
-
Подивіться,
ви вже склали ключ до країни Ввічливості і Доброти. Молодці! Ви здолали всі
перешкоди, пройшли не легкий шлях, не подалися порадам Хуліганки, витримали
екзамен королеви Чистоти і тепер ви жителі країни Ввічливості і Доброти.
7. Фізкультхвилинка.
Трава низенька-низенька (присісти)
Дерева високі-високі (потягнутися)
Вітер дерева колише, гойдає (нахили тулубом)
То направо, то наліво нахиляє,
То вгору, то вниз
То назад нахиляє.
Птахи летять-відлітають (махи руками)
А учні тихенько за парти сідають.
8. Гра «Встав чемне слово».
-
Діти
доберіть прислів’я до нашого уроку.
1. Умій сказати, умій і зробити.
2. Гостре словечко коле сердечко.
3. Слово – не стріла, а глибоко ранить.
4. Слово до слова – зложиться мова.
5. Не кидай словами, як пес хвостом.
6. Сварка до добра на доводить.
7. Принижуючи інших – принижуєшся сам.
Гра «Встав чарівне слово»
1.
Розтопить
серце всякому сердечне слово (дякую)
2. Якщо ти їсти вже не в силах, то скажеш мамі що? (спасибі)
3. Зазеленіє старий пень, коли почує (добрий день)
4. Розтане навіть крига від слова теплого (спасибі)
5. Щоб зустрітися знову в годину призначену, кажу щиро
завжди вам (до побачення)
-
Діти,
як потрібно вітатися?
Вітаються люди щодня і декілька
разів на день. Ви ніколи не задумувалися, що воно означає?
Доброзичливі українці так
віталися у давнину:
-
Добрий
день. З святим днем, будьте здорові!
-
Здорові
були та людям милі!
-
Доброго
здоров’я, мир вашому дому!
-
Моє
вам шанування, спаси вас Боже!
Чи можна людину вітати
непривітно?
-
Як
ви розумієте слово «привітний»?
(Привітний – той, що виявляє доброзичливість, привітність. Бути привітним
означає радити іншим багато добра).
-
Значення
слів привітання залежить від інтонації, з якою ми говоримо. Вітатися треба
щиро, привітно, доброзичливо.
-
З
давніх часів люди під час вітання обмінюватися різними рухами: декотрі
вклонялися, інші підносили руки до чола, до серця, торкалися носами, падали
навколішки і билися об землю лобом, деякі показували язика. А в Україні клали
руки на груди і вклонялися.
-
Не
відповісти на привітання в усі часи вважалося невихованістю та неповагою.
9.
Поради
.
Поради:
1.
Культурна
людина виявляється не тільки в умінні говорити, а й в умінні вислухати свого співбесідника,
вести бесіду. Уміння слухати – це навіть важливіша якість культурної людини,
ніж уміння говорити.
2.
Якщо
до тебе звертаються із запитанням, відповідай ввічливо, повними реченням. Чітко
вимовляй слова і звуки, говори досить голосно, щоб було усім зрозуміло.
3.
Уважно
вислухай вказівки старших.
4.
Дорослих
називай на «Ви».
5.
Дякуй
за надану допомогу, турботу.
6.
Якщо
звертаєшся із запитанням, проханням, вибаченням, не забувай про слово
«будь-ласка».
7.
Пам’ятай
про чарівна слова.
8.
Не
перебивай розмову дорослих. Якщо тобі терміново треба звернутися, то промов:
«Вибачте, будь-ласка…» і дочекавшись дозволу, звертайся із проханням.
9.
Під
час розмови поводь себе скромно, дивись в очі співрозмовнику, не розмахуй
руками.
10.
Ввічливо
розмовляй з усіма рідними, близькими і чужими людьми, зі своїми однолітками.
11.
Умій
помовчати, коли це необхідно.
12.
Не
розмовляй голосно там, де дорослі займаються своїми справами, у транспорті, на
вулиці.
10.
Підсумок.
-
Діти,
що цінного ви взяли для себе?
-
Як
потрібно спілкуватися з людьми?
Немає коментарів:
Дописати коментар